SUMMIT KL 2019

19 DIS 2019 MENYAMPAI AMANAT OLEH HON YAB TUN DR MAHATHIR BIN MOHAMAD PERDANA MENTERI MALAYSIA DAN PENGERUSI SUMMIT KL DI SUMMIT KUALA LUMPUR 2019.

1. Pertama, saya ingin mengucapkan terima kasih atas kehadiran anda di Sidang Kemuncak Pemimpin dan Ulama Islam dan para pengikutnya.

2. Saya ingin menerangkan secara ringkas tujuan Sidang Kemuncak ini. Kami tidak berada di sini untuk membincangkan mengenai agama tetapi sebaliknya keadaan di dunia Islam.

3. Kita semua tahu bahawa umat Islam, agama mereka dan negara mereka berada dalam keadaan krisis. Di mana-mana kita melihat negara-negara Islam dimusnahkan, rakyatnya terpaksa melarikan diri dari negara mereka, terpaksa mencari perlindungan di negara-negara bukan Islam. Ramai ribu, mati semasa perjuangan mereka dan banyak lagi yang ditolak suaka.

4. Di sisi lain, kita melihat umat Islam melakukan tindakan ganas, membunuh mangsa yang tidak bersalah, lelaki, wanita, kanak-kanak, yang sakit dan tidak mampu. Mereka telah melakukan ini kerana negara-negara mereka sendiri tidak dapat memberi jaminan kepada mereka atau melakukan apa-apa untuk merebut semula tanah yang telah dirampas oleh orang lain. Frustrasi dan marah, mereka bertindak balas secara ganas tanpa mencapai matlamat mereka.

5. Mereka membalas dendam tetapi semua yang berjaya mereka lakukan adalah memburuk-burukkan agama mereka sendiri. Mereka telah menciptakan rasa takut dengan tindakan mereka. Dan kini Islamofobia ini, ketakutan Islam yang tidak adil ini telah menafikan agama kita di mata dunia.

6. Tetapi kita perlu tahu bagaimana ketakutan ini dihasilkan, sama ada ia benar atau propaganda semata-mata pengkritik atau gabungan kedua-duanya.

7. Maka kita harus berurusan dengan peperangan fratricidal, peperangan sivil, Kerajaan gagal dan banyak malapetaka lain yang telah melanda Ummah dan Islam Islam tanpa sebarang usaha yang serius untuk menamatkan atau mengurangkan mereka atau memulihkan agama.

8. Ya, Islam, umat Islam dan negara-negara mereka berada dalam keadaan krisis, tidak berdaya dan tidak layak untuk agama agung ini yang dimaksudkan untuk menjadi baik bagi umat manusia.

9. Atas sebab-sebab ini, Mesyuarat Sidang Kemuncak diadakan. Sekurang-kurangnya, melalui perbincangan kami, kami mungkin mendapati apa yang berlaku. Kita mungkin dapat mencari penyelesaian, jika tidak mengakhiri malapetaka ini sekurang-kurangnya untuk membangkitkan dunia Islam, Ummah keperluan untuk mengenali masalah dan sebab mereka. Memahami masalah dan sebab mereka dapat memberi kita pencerahan dalam perjalanan untuk mengatasi atau meringankan bencana yang menimpa Ummah.

10. Kita telah melihat negara-negara lain yang hancur oleh Perang Dunia Kedua bukan sahaja pulih dengan cepat tetapi berkembang dengan kuat untuk menjadi maju. Tetapi beberapa negara Islam kelihatan tidak dapat dikawal dengan baik, apalagi untuk dibangunkan dan makmur.

11. Adakah agama kita dalam perjalanan? Adakah Islam menentang kejayaan dunia dan menjadi negara maju? Atau adakah orang Islam sendiri yang menghalang negara mereka daripada ditadbir dengan baik, daripada dibangunkan.

12. Isu-isu ini akan dibincangkan di peringkat tertinggi negara tetapi hanya melibatkan beberapa negara untuk permulaan. Tidak mungkin untuk mengendalikan seluruh negara Islam di seluruh dunia kerana ia akan menjadi keputusan yang berat dan keputusan yang dibuat dan penyelesaian yang dicadangkan mungkin tidak dapat dilaksanakan.

13. Kami tidak membezakan atau mengasingkan sesiapa. Kami cuba untuk memulakan kecil dan jika idea-idea, cadangan dan penyelesaian ini dapat diterima dan dibuktikan dapat dilaksanakan, maka kami berharap dapat membawanya ke platform yang lebih besar untuk dipertimbangkan.

14. Walaupun begitu, kami juga menjemput hampir semua negara Islam untuk mengambil bahagian dalam sidang kemuncak ini walaupun pada tahap yang berbeza.

15. Kami menunggu untuk mendengar pandangan dan kebijaksanaan para peserta yang terkenal. Kami berdoa agar melalui sidang kemuncak ini kita akan pergi sedikit demi sedikit ke arah menyelesaikan masalah kita.

16. Semoga Allah S.W.T. memberkati kita dengan kejayaan dalam usaha kecil ini untuk memulihkan kemuliaan yang pernah diberikan kepada agama islam kita.

KEARAH WAWASAN 2020-2030

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »